Overzicht magazines
Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 1 (januari)
edito
Oosterweel: oude concepten in beton gegoten
Het kostenplaatje van de Oosterweelproject steeg intussen naar tien miljard euro. Wat als we dat geld in sociale huisvesting of trams hadden geïnvesteerd?
Van gastvrij tot gentrificatie: Airbnb in Brussel
Ik ben niet tegen Airbnb, maar wel vóór een Airbnb dat trouw blijft aan haar oorspronkelijke deelfilosofie.
Maak van Spoor Oost een buurtpark
Spoor Oost zou een plek in Borgerhout kunnen zijn waar mensen samenkomen, ongeacht hun achtergrond en financiële situatie.
De nieuwe tram in Luik rijdt op een wad
De langverwachte tramlijn in Luik blijft een onvolledig project dat het grondgebied nog meer zal verdelen in een stad die het al moeilijk heeft.
Charleroi door de Gentse gentrificatiespiegel
Kunnen Carolo’s straks geen huis meer kopen in de eigen stad, zoals de Gentenaars? Deze bezorgdheid lijkt me, zacht gezegd, zeer voorbarig. Ongepast zelfs.
Muide-Meulestede Gent: wijkwarmte als collectieve operatie
In Muide-Meulestede testen we of collectieve infrastucturen om ‘wijkwarmte’ op te wekken niet alleen efficiënter en goedkoper, maar ook inclusiever kunnen zijn.
De rol van UHasselt als 'civic' universiteit
Met UHasselt bouwen we aan een intellectuele infrastructuur voor een kansrijke Limburg.
interview
'Hasselts woonmodel kan dienen voor heel Vlaanderen'
Ook de politiemens, de verpleger en de leerkracht moeten in Hasselt een woning kunnen kopen
Marc Schepers
Gentrificatie: moeten we een wijk dan níet opwaarderen?
Iedere strategie die de sociale verdringingseffecten van gentrificatie wil aanpakken, start best vanuit een klassenperspectief.
Ruimtelijke ongelijkheid op de woningmarkt
Hoe vermijden we dat de Vlaming met een bescheiden inkomen op zoek naar een betaalbare bouwgrond, vooral gaat wonen op de slechtst gelegen plekken?
Zoals de ruimte verrommelt het bestuur
In de beleidsnota van Jo Brouns ontbreekt een coherente strategie om de uitdagingen voor onze omgeving en ruimte aan te gaan. Vlaanderen wil niet excelleren.
Groene infrastructuur voor iedereen: 3+30+300-regel wijst de weg
Toegang tot bomen en groen zou een basisvoorziening moeten zijn voor ons allemaal, maar dit is lang niet altijd het geval. De 3+30+300-regel kan voor verbetering zorgen.
De 15 minutenstad: vroeger en nu
Kan een historisch begrip van infrastructuur bijdragen aan meer rechtvaardige planningsconcepten voor de nevelstad vandaag?
Openbaar vervoer als instrument tegen vervoersarmoede
Openbaar vervoer is een openbare dienst. Het ressorteert onder de verantwoordelijkheid van een verzorgende overheid.
Ruimte waar voor je gezorgd wordt
In onze verspreide bebouwing staat de houdbaarheid van het thuiszorgmodel onder druk en missen we kansen om gratis in te zetten op preventieve gezondheidszorg.
boeken
De havermelkelite
Jonas Kooyman noemt de nieuwe yup zonder voorbehoud een ‘elite’. Maar het roept de vraag op hoe deze groep nu echt macht heeft.
boeken
Van groei naar grens
Heel wat milieu- en natuurproblemen hangen nauw samen met de manier waarop we onze gronden gebruiken of misbruiken. Daarom moeten we ruimteneutraal worden.
boeken
De natuur van onze steden
Nadina Galle ziet technologische innovaties als middel om meer natuur in onze steden te krijgen, maar ook om een goede relatie met de natuur te hebben.
boeken
Ruimtelijke planning: denken over omgeving in Vlaanderen en Brussel
Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, maar staat als zwarte vlek vermeld op de plankaarten in het midden van Vlaams-Brabant.
tot slot
Haast je nog langzamer
Geen wonder dat de NMBS liever reclame maakt met andere illusies over treinreizen dan je voor te spiegelen dat je er snel en efficiënt mee op je bestemming geraakt.