Abonneer Log in

Haast je nog langzamer

Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 1 (januari), pagina 72

Geen wonder dat de NMBS liever reclame maakt met andere illusies over treinreizen dan je voor te spiegelen dat je er snel en efficiënt mee op je bestemming geraakt.

De NMBS voert reclamecampagnes met vrij dubieuze boodschappen. In de ene wordt voorgesteld dat de reiziger kan ontbijten op de trein (met tafellaken, mandje brood, confituur, koffie) en in een andere wordt meegedeeld dat je op de trein kan ‘knuffelen’. Het eerste lijkt me nogal onpraktisch, al heb ik nog heimwee naar die verkopers die hun koffiekarretje doorheen de trein duwden. Het tweede is naar Antwerpse normen ronduit onzedig (toch als dat knuffelen ‘muilen’ of nog intenser wordt). Maar beide comfortopties zijn haalbaarder dan een regelmatige trein naar je bestemming vinden. Een kwart van de IC-verbindingen tussen Antwerpen en Brussel verdwijnt. Je zal maar voor de toekomstige premier werken. Stationsloketten gaan ook op veel plekken vroeger of helemaal dicht, maar dat komt op termijn overeen met het verminderen van de ritten zelf. Geen wonder dat de NMBS liever reclame maakt met andere illusies over treinreizen dan je voor te spiegelen dat je er snel en efficiënt mee op je bestemming geraakt.

Internationale treinen krijgen voorrang op het binnenlandse verkeer. Als illustratie van klassemobiliteit kan dit tellen.

Tenzij je één van die Vlamingen zou zijn die pendelt naar Amsterdam, want internationale treinen krijgen voorrang op het binnenlandse verkeer. Als illustratie van klassemobiliteit kan dit tellen. Terwijl het plebs klaagt over het bestaan van een 1ste klasse op de trein (de facto de wagon voor NMBS-personeel en zwangere vrouwen) legt men treinen in voor de jetset. Uit andere nieuwsberichten leerden we nochtans dat het aantal vluchten met private jets flink gestegen is. Die topmanagers willen zich blijkbaar én met de trein én met hun jet én met hun SUV over Oosterweel kunnen verplaatsen. Een expert laat echter optekenen dat voorrang geven aan het binnenlands verkeer dramatische effecten kan hebben op onze open economie. Het werkvolk kan volgens de NMBS én De Lijn beter in een cité vlakbij de fabriek blijven wonen. De Lijn die het dan nog presteert hun afbouw van het aantal ritten ‘basisbereikbaarheid’ te noemen. Onze openbare vervoersmaatschappijen zullen er niet rouwig om zijn dat factchecken tot maatschappelijk ongewenst gedrag is uitgeroepen.

Véél heeft te maken met de al lang onzalig gebleken splitsing tussen de NMBS en Infrabel. De NMBS is maar één van de klanten van Infrabel. Maar het laatst wat ik over de formateursnota hierover las is dat dit probleem wordt opgelost door de NMBS én Infrabel elk in 3 te splitsen, voor elke gewest één. Dat levert zes paraplus op bij elke vertraging, als het niet de schuld van de sneeuw, bladeren of een spoorloper is. Het zal ons benieuwen of het regeerakkoord over de NMBS iets anders meldt dan een besparing op pensioenen van het spoorwegpersoneel.

Anders moeten we allemaal maar gaan knuffelen bij ons volgende ontbijt wachtend op de trein.

Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 1 (januari), pagina 72

Abonneer je op Samenleving & Politiek

abo
 

SAMPOL ONLINE

40€/jaar

  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
MEEST GEKOZEN

SAMPOL COMPLEET

50€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
 

SAMPOL STEUN

100€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*
 

SAMPOL SPONSOR

500€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via info@sampol.be of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de Algemene voorwaarden.

Je betaalt liever via overschrijving?

Abonneren kan ook uit het buitenland.

*Ontdek onze SamPol draagtas.