Openbaar vervoer is een openbare dienst. Het ressorteert onder de verantwoordelijkheid van een verzorgende overheid.
Het autoluwe stadshart van Besançon, Frankrijk
Vervoersarmoede kan het best worden omschreven als het moeilijk bereiken van locaties als gevolg van beperkte vervoersmogelijkheden.((1)) Daarbij spelen zowel sociaaleconomische als ruimtelijke omgevingsfactoren een rol. De keuze die men voor een vervoermiddel heeft, speelt zowel in de mogelijkheid tot het gebruik ervan tijdens de volledige verplaatsing als in het zogenaamde voor/natransport.
Bij het vervoersaanbod van openbaar vervoer (OV) dient niet alleen de infrastructuur, het vervoermiddel (lopen, fiets, auto, trein, bus/tram) bekeken te worden, maar vooral hoe de toegang – in termen van toegankelijkheid en bereikbaarheid – is voorzien. Daarbij spelen ook de kostprijs/ticketing, info, ticketautomaten en digitale vaardigheden een...
De rest van dit artikel is enkel beschikbaar voor onze abonnees.
Al abonnee? Log hier in.
Nog geen abonnee? Onze abonnementsformules.
Samenleving & Politiek, Jaargang 32, 2025, nr. 1 (januari), pagina 49 tot 54
Abonneer je op Samenleving & Politiek
Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.