Maks vzw: digitale inclusie van kansengroepen

Project in de kijker

Samenleving & Politiek, Jaargang 24, 2017, nr. 10 (december), pagina 24 en 33

Maks vzw werkt al bijna 20 jaar aan de digitale inclusie van kansengroepen, ongeacht leeftijd of achtergrond, in wijken zoals Kuregem en Molenbeek in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als je niets van de computer weet, ben je immers hopeloos verloren. Je kan je kind zelfs niet meer inschrijven in een school, want in het Brussels Gewest gebeurt dit met de pc. Maks vzw pikt hierop in met allerlei digitale projecten die de deelnemer sterker maakt in de maatschappij en op de arbeidsmarkt.

Sanaa, de mama van Illias, kijkt naar haar zoon. Vrijdagnamiddag 16u. De laatste dag van de schoolvakantie. Illias, 9 jaar, volgde een workshop Robotica van Capital Digital, een project van Maks vzw. Illias laat zien wat hij kan. 'Op school zeggen de leerkrachten dat hij niet goed kan leren', vertelt Sanaa. 'Maar zo dom kan hij toch niet zijn, hij programmeerde een robot tijdens de stage'.

Genevie is 19 jaar en van Ecuadoriaanse origine. Hij studeert fotografie. Tijdens de schoolvakanties werkt hij als animator bij Capital Digital. 'Ik combineer zo twee passies,' zegt Genevie. 'Mijn passie voor informatica en het werk met kinderen'.

Badredine is ook weer van de partij. Zo'n 10 jaar geleden kwam hij elke woensdag naar de workshop 'Creakids' om te werken aan creatieve digitale producten. Nu verdient hij een centje bij door in de vakanties als animator les te geven aan kinderen.

CAPITAL DIGITAL

Capital Digital is een project waarbij jongeren uit kansengroepen opgeleid worden tot 'programmeeranimator' en in de schoolvakanties als jobstudent een centje bijverdienen.

Het is immers niet gemakkelijk om een studentenjob te vinden als je geen netwerk hebt.

Bovendien kampt het Brussels Gewest met een enorm tekort aan leerkrachten of ICT'ers.

Capital Digital speelt hierop in, maar het brengt ook andere skills bij: samenwerken, zorg dragen voor anderen en allerlei werkattitudes. Alles wat kan helpen om betere kansen te krijgen op de arbeidsmarkt of om niet uit de boot te vallen op school. Kuregem kampt immers met een jeugdwerkloosheid van 50% en een schooluitval van 1 op de 5 jongeren.

DIGITAL STORYTELLING

Acht vrouwen zitten rond de tafel. Ze waren allen slachtoffer van huishoudelijk geweld. Gedurende vier weken volgen ze een workshop digitale storytelling bij Maks vzw, twee halve dagen per week. Ze vertellen hun verhaal aan elkaar en aan de computer; ze denken na hoe ze hun verhaal in een digitaal kleedje steken. Het resultaat: een video van een paar minuten waarin ze hun pijn en woede kwijt kunnen. Karima vertelt: 'Het fysiek maken van het verhaal, het inspreken van mijn stem, het zoeken naar beelden, het in scene zetten van de poppetjes. Het was zeer intensief en emotioneel. Maar nu heb ik mijn verhaal de wereld ingestuurd en mijn rugzak is wat lichter geworden.'

Digitale storytelling is een krachtige methodologie. Het zorgt ervoor dat mensen een stem krijgen. De kijker ziet een verhaal met een enorm grote emotionele component en wordt hierdoor geraakt. De sympathie voor de maker van het verhaal maakt dat je beïnvloed wordt en anders naar een problematiek kijkt. Daarom kan digital storytelling ingezet worden als wapen tegen hate speech of radicalisering. Maar ook mensen in armoede, vluchtelingen, Roma en zelfs analfabeten lieten hun stem horen.

OEFENPLEK VOOR WERKZOEKENDEN

Bij Maks vzw kan je een video-cv komen maken. Je leert praten voor de camera, je verkoopt jezelf en je talenten, je denkt na over de jobinhoud van het werk waarvoor je solliciteert. Dit zijn troeven die je sterker maken als je op gesprek gaat. En natuurlijk is de link naar je filmpje ook een pluspunt op je CV.

Maks vzw is ook een oefenplek voor werkzoekende jongeren die digitaal handig zijn. De helft van de 50 personeelsleden van Maks vzw hebben geen diploma secundair onderwijs en waren langdurig werkloos. Zij krijgen de kans om gedurende een aantal jaar een job te leren: onthaalbediende, pc technicus, multimedia-animator, websitedesigner, desktoppublisher. Onze multimedia-animatoren werken in het open computerleercentrum, geven de ICT-cursussen en organiseren de multimediaprojecten. Het grafisch bureau van Maks vzw leidt jongeren op tot website designers of desktoppublisher, maar werkt tegelijkertijd voor externe klanten. Op die manier komt Maks vzw aan bijkomende inkomsten en krijgen de grafici in opleiding de kans om een kwaliteitsvolle portfolio samen te stellen.

(Wil je meer weten over Maks vzw en zijn projecten? Neem eens een kijkje op www.maksvzw.org)

Samenleving & Politiek, Jaargang 24, 2017, nr. 10 (december), pagina 24 en 33