Het vrijheidskonvooi was geen succes, maar we reageren best niet al te spottend op de 'deplorables' die hun onbehagen steeds zichtbaarder naar buiten brengen.
© Ivan Put
De traditionele media konden even hun pret niet voor zich houden toen duidelijk werd dat het 'vrijheidskonvooi' er dan toch niet was in geslaagd om Brussel te blokkeren. 'Er is met vlaggen gezwaaid, er is liberté gescandeerd en het verkeer is gehinderd. Maar de revolutie van onderuit is er niet gekomen', las ik in één van de burgerlijke kranten. Misschien is het verstandiger om niet al spottend te reageren op de 'deplorables' die hun ongenoegen en onbehagen steeds luider en zichtbaarder naar buiten brengen.
De motieven van de deelnemers aan de vrijheidsmarsen en -konvooien zijn ongetwijfeld heel divers. Maar wat hen samenbrengt en aan elkaar verbindt, is hun onvrede en diepe wantrouwen tegenover onze liberale democratie. Wat we in de VS op 6 januari 2021 zagen gebeuren, staat ondertussen in ons collectieve geheugen gegrift. De radicale retoriek van 'gestolen verkiezingen' die niet alleen door Trump maar ook door andere Republikeinen de wereld werd ingestuurd, mondde uit in een hallucinante poging tot staatsgreep. Dit in een land dat zo graag als gidsland en als voorvechter van de democratie fungeert. Wie de Amerikaanse politiek volgt, beseft dat het laatste stukje restant van de politieke democratie er aan een zijden draadje hangt. Vanuit de Republikeinse hoek klinkt steeds luider de roep om 'ons land' te redden, indien nodig met geweld. Met 'ons land' bedoelen ze een op witte suprematie gebaseerde, christelijke nationalistische samenleving. De verschroeiende verdeeldheid is er ondertussen zo groot dat bij de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen het land opnieuw op de rand van een burgeroorlog dreigt te belanden.
De harde verdeeldheid is iets wat niet alleen de Amerikaanse, maar ook de Europese samenleving treft. Sinds de komst en opgang van het neoliberalisme ervaren mensen steeds meer teleurstellingen die in volle hevigheid boven water komen. Het onbehagen dat lang in de onderstroom verborgen bleef, vormde zich om tot een haast onbeheersbare lavastroom. Het onbehagen houdt in dat mensen zich niet langer thuis en beschermd voelen in deze wereld. Steeds meer mensen cumuleren een lange reeks verlieservaringen wat onrust en onvrede veroorzaakt. Ze verliezen niet alleen een deel van hun inkomen en materieel houvast, maar lijden ook onder het verlies van sociale erkenning, waardigheid en de overgeërfde tradities.
Vandaag zien we nieuwe protesten ontstaan die niet langer door de grote en klassieke middenveldorganisaties worden georganiseerd.
Vandaag zien we nieuwe protesten ontstaan die niet langer door de grote en klassieke middenveldorganisaties worden georganiseerd. De voorbije anderhalve eeuw slaagden linkse bewegingen en partijen erin de massa te mobiliseren rond duidelijke politieke eisen. Dit leidde tot belangrijke sociale veranderingen en tot vooruitgang. Na een decennialange liberale politiek die burgers aanzette om het streven naar collectieve lotsverbetering in te ruilen voor het najagen van het individuele geluk is het voor veel mensen verdomd lastig om het nog over een 'gemeenschappelijke wereld' te hebben. Het concept van de liberale democratie zwengelde het verlangen naar persoonlijke zelfontplooiing aan en dit resulteerde in uitzinnig individualisme. We horen en zien mensen in de recente manifestaties hebben over: 'mijn lichaam', 'mijn gezondheid' en 'mijn vrijheid'. De vaststelling is hard en confronterend, de wijze waarop de in steen gebeitelde waarden 'gelijkheid' en 'broederlijkheid' in de coulissen van de moderne menselijke beschaving zijn terechtgekomen. Het kwalijke gevolg van de uitzinnige individualisering is dus dat steeds meer demonstranten het begrip vrijheid een persoonlijke en emotionele invulling geven. De rechts-populistische en extreemrechtse partijen spelen handig en sluw in op het 'eigen ik eerst'- principe, want ze beseffen hoe ze dit principe naadloos aan de 'eigen volk eerst'-retoriek kunnen verbinden.
We zien een cultuuromslag waarbij er een normalisering is ontstaan ten aanzien van het uiten van stuurloze woede en boosheid.
Conservatieve en extreemrechtse politieke krachten slagen er op een slinkse en doortrapte manier in het groeiende onbehagen te capteren en te monopoliseren. Scherp gesteld: er is een cultuuromslag aan de gang waarbij er een soort normalisering is ontstaan ten aanzien van het uiten van stuurloze woede en boosheid. Extreemrechts mobiliseert zowel online als offline het volk om flink te keer te gaan tegen de almachtige en totalitaire staat. Hun populistische leiders beweren dat alleen zij de vertegenwoordigers zijn van 'het echte volk'. Alle anderen zijn 'vijanden van het volk'. De media vertellen volgens hen alleen maar leugens en rechters beschouwen ze als wereldvreemd. Op het eind van de rit lijkt de ontmanteling en vernietiging van de democratie de voornaamste inzet van de rechts populistische en extreemrechtse krachten.
Er dreigt in 2024 in ons land een scenario te ontstaan die tot een sfeer van burgeroorlog kan leiden. Stel dat het Vlaams Belang een hoog aantal proteststemmen binnenhaalt en de zoveelste Zwarte Zondag veroorzaakt. En stel dat N-VA, net zoals bij de vorige verkiezingen, wekenlang met het VB onderhandelt maar hen finaal wandelen stuurt en met de gedecimeerde centrumpartijen een Vlaamse Regering vormt. Dan dreigt er aan het eind van de zomer van 2024 een scenario waarbij opgejutte en opgefokte VB-kiezers en andere extreemrechtse militanten in konvooi naar Brussel trekken, niet om er Kumbaya te zingen, maar wel om hun Vlaamse coup te plegen. De Mars tegen Marrakesh in december 2018 en de Protestrit van Vlaams Belang in september 2020 zullen achteraf gezien als opwarmingsoefeningen hebben gefungeerd. We hebben weinig tijd te verliezen.
Abonneer je op Samenleving & Politiek
Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via
info@sampol.be
of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de
Algemene voorwaarden.
Je betaalt liever via overschrijving?
Abonneren kan ook uit het buitenland.
*Ontdek onze SamPol draagtas.