Abonneer Log in

We for Work

Project in de kijker

Samenleving & Politiek, Jaargang 22, 2015, nr. 4 (april), pagina 55 tot 56 en pagina 65

We leven in een post-kapitalistische maatschappij, waarin de mondiale problemen waarmee we worden geconfronteerd te groot en complex zijn om te worden opgelost door overheden of instellingen alleen.1 Onze economische, politieke, technologische en sociale systemen moeten worden heroverwogen en opnieuw uitgevonden. Er is nood aan een radicale verandering op basis van gedeeld eigenaarschap en participatie. Dit is ook de kerngedachte achter We for Work: iedereen draagt een deeltje van de oplossing van een probleem. We for Work brengt getalenteerde mensen samen om apps, websites of andere digitale tools te realiseren die de werkgelegenheid in Vlaanderen kunnen verbeteren.

TECHNOLOGIE ALS GAMECHANGER

iDROPS vzw gelooft in een nieuwe maakbare samenleving waarbij de toekomst door onszelf en met elkaar wordt bedacht, ontworpen, georganiseerd en gemaakt. Met We for Work hoopt iDROPS vzw dat steeds meer mensen in Vlaanderen gaan beseffen dat technologie een echte gamechanger kan zijn, dat via het participatief betrekken van jongeren, beleidsmakers en professionals uit verschillende gebieden complexe vraagstukken kunnen worden opgelost. De huidige werkloosheidsspiraal is schrijnend. De maatschappij heeft dringend nood aan innovatieve en concrete actie die de werkloosheid grondig aanpakt en de armoede bij jongeren helpt te counteren.

Creativiteit en technologie zijn krachtige instrumenten die tot concrete, efficiënte en snelle veranderingen kunnen leiden in de huidige werkgelegenheidsproblematiek. We for Work brengt mensen uit alle hoeken samen zodat ze hun kennis en ervaring met elkaar kunnen uitwisselen: werkzoekenden, middenveldorganisaties, IT-ers, marketeers, designers, sociale experts, studenten, docenten, ervaringsdeskundigen, geïnteresseerden, kunstenaars, investeerders... Ze gaan samen aan de slag om de actuele werkloosheidsspiraal te doorbreken.

DRIE FASEN

Het traject loopt over drie fasen, waarin losse ideeën gaandeweg uitgroeien tot uitgewerkte digitale projecten:

1 - In oktober en november 2014 werden in Minilabs de krachten gebundeld. Via cocreatie ontstonden nieuwe en creatieve inzichten. Die werden vertaald naar concrete oplossingen, zoals een app, een game of een interactieve website.
2 - Tijdens een Design Challenge op 15 november 2014 werden de ideeën die voortkwamen uit de Minilabs samen met IT-ers verder uitgewerkt tot prototypes en mock-ups.
3 - In een derde fase, die loopt van januari tot en met mei 2015, worden er per provincie projecten gecoacht door Hilke Ros (o.a. inzake projectontwikkeling en projectimplementatie, ondersteuning bij de financiering of bij het businessplan, start-upbegeleiding, enzovoort), volgens het lean-principe.

Na deze drie fases eindigt het traject met de Final Pitch op 4 juni 2015 in het Antwerpse designcenter De Winkelhaak, waarin alle concepten die voortkwamen uit de coaching het tegen elkaar opnemen. Dan wordt een eindwinnaar gekozen.

SUCCESFACTOREN

We for Work is een Vlaams traject van digitaal georiënteerde doe- en denksessies tegen jeugdwerkloosheid. De kracht van het traject schuilt erin dat mensen uit verschillende sectoren, met verschillende expertises en interesses, worden samengebracht om via cocreatie tot innovatieve inzichten te komen. Tijdens 12 verschillende minilabs gingen zo’n 350 mensen in cocreatie met elkaar. Er kwamen 45 digitale oplossingen naar voren. Enkele voorbeelden van de ideeën die uit de brainstorming tussen jonge werklozen en digitale experts kwamen:

  • Game for work: via een serious game arbeids­attitudes aanleren.
  • Job tube: werkgevers plaatsen vacatures met een filmpje, jongeren solliciteren met een filmpje.
  • Pick me: jonge werkzoekenden zijn bereid om in een of ander statuut een werkje uit te voeren. Ze zijn actief en doen werkervaring op.
  • Passion lab: jongeren vanaf 17 jaar ontdekken hun passies en talenten.
  • Jobsquare: bij het wandelen door de stad word je via een app verwittigd waar er vacatures in de buurt zijn.
  • Jobagotchi: een app geïnspireerd op tamagotchi, om een jongere te pushen initiatief te nemen. Het is een soort buddy op jouw traject naar werk.

Na de vertaalslag, gemaakt met techneuten, bleven dertien werkbare concepten over. Co-searching is zo’n concept: het is een on- en offline platform waar je andere werkzoekenden in jouw buurt kan vinden en bijeenkomsten kan organiseren. Deel kennis, babbel over ervaringen en help elkaar met solliciteren: dat is de doelstelling. De eerste offline sessies vonden plaats op 28 en 31 maart in het Gentse Kunstencentrum Vooruit.

Bart Cornillie
Project manager iDROPS

| |
|

We for Work is een project van iDROPS vzw in samenwerking met de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB), en wordt mee tot stand gebracht door verschillende partners, o.a. de verschillende Vlaamse steden en provincies, Resoc-Serr, het streekoverleg.

iDROPS vzw zetten, samen met de onderzoeksgroep ArcK (Faculteit Architectuur en Kunst), hun participatieve designprocessen opnieuw in tijdens de We for Work-campagne 2015-2016. Meer info: http://weforwork.be/ en http://idrops.be.

|

Noot
1/ http://www.despreker.nl/trends-2015-nieuwe-industriele-revolutie/.

Samenleving & Politiek, Jaargang 22, 2015, nr. 4 (april), pagina 55 tot 56 en pagina 65

Abonneer je op Samenleving & Politiek

abo
 

SAMPOL ONLINE

40€/jaar

  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
MEEST GEKOZEN

SAMPOL COMPLEET

50€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
 

SAMPOL STEUN

100€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*
 

SAMPOL SPONSOR

500€/jaar

  • Je ontvangt het magazine in de bus
  • Je leest het magazine online
  • Je hebt toegang tot het enorme archief
  • Je krijgt een SamPol draagtas*

Het magazine verschijnt 10 keer per jaar; niet in juli en augustus.
Proefnummer? Factuur? Contacteer ons via info@sampol.be of op 09 267 35 31.
Het abonnementsgeld gaat jaarlijks automatisch van je rekening. Het abonnement kan je op elk moment opzeggen. Lees de Algemene voorwaarden.

Je betaalt liever via overschrijving?

Abonneren kan ook uit het buitenland.

*Ontdek onze SamPol draagtas.