Maks vzw: digitale inclusie van kansengroepen

Project in de kijker

december 2017

Maks vzw werkt al bijna 20 jaar aan de digitale inclusie van kansengroepen, ongeacht leeftijd of achtergrond, in wijken zoals Kuregem en Molenbeek in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als je niets van de computer weet, ben je immers hopeloos verloren. Je kan je kind zelfs niet meer inschrijven in een school, want in het Brussels Gewest gebeurt dit met de pc. Maks vzw pikt hierop in met allerlei digitale projecten die de deelnemer sterker maakt in de maatschappij en op de arbeidsmarkt.

Sanaa, de mama van Illias, kijkt naar haar zoon. Vrijdagnamiddag 16u. De laatste dag van de schoolvakantie. Illias, 9 jaar, volgde een workshop Robotica van Capital Digital, een project van Maks vzw. Illias laat zien wat hij kan. ‘Op school zeggen de leerkrachten dat hij niet goed kan leren’, vertelt Sanaa. ‘Maar zo dom kan hij toch niet zijn, hij programmeerde een robot tijdens de stage’.

Genevie is 19 jaar en van Ecuadoriaanse origine. Hij studeert fotografie. Tijdens de schoolvakanties werkt hij als animator bij Capital Digital. ‘Ik combineer zo twee passies,’ zegt Genevie. ‘Mijn passie voor informatica en het werk met kinderen’.

Badredine is ook weer van de partij. Zo’n 10 jaar geleden kwam hij elke woensdag naar de workshop ‘Creakids’ om te werken aan creatieve digitale producten. Nu verdient hij een centje bij door in de vakanties als animator les te geven aan kinderen.

Veronique De Leener
Directeur Maks vzw
(Wil je meer weten over Maks vzw en haar projecten? Neem een kijkje op www.maksvzw.org)

Samenleving en politiek, Jaargang 24, 2017, nr.10 (december), pagina 24 en 33