De Burgers van Grobbendonk en Bouwel

Project in de kijker

Op 12 september 2017 was het eindelijk zover. Die dag namen De Burgers van de Kempense gemeente Grobbendonk en haar deelgemeente Bouwel de democratische macht terug die hen rechtmatig toebehoort. Ieder van de 11.180 inwoners van de twee gemeenten hoort van nature bij De Burgers. Er is geen programma, enkel één doel: het algemeen belang van alle Burgers van Grobbendonk en Bouwel. De Burgers zijn transparant. Geen besloten vergaderingen, vriendjespolitiek of achterkamertjes. Iedereen is welkom op elke bijeenkomst. Een uniek politiek experiment, met als einddoel de absolute meerderheid bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.

Een volledig jaar voorbereiding ging vooraf aan deze nieuwe Burgerbeweging. Een project zoals dit kan je alleen op lokaal niveau opstarten, waar de betrokkenheid van de burgers bij hun omgeving het grootst is en het beleid een directe invloed heeft op het dagelijkse leven. Dit experiment moest geheim blijven tot 12 september omdat de particratie veel te verliezen had, maar gelukkig zijn niet alle politici in hetzelfde bedje ziek en is de onvrede soms groot over de partijtucht en de belangen van derden die meespelen in de lokale gemeenteraad. Eindeloze gesprekken werden met sommigen van langsom concreter. Ze gingen over politiek, maar vooral over participatie en mondige burgers die willen meepraten en zelfs volledig het beleid willen bepalen. Op een regelmatige basis, ook tussen de verkiezingen door.

Op 12 september waren drie gemeenteraadsleden van de verschillende meerderheidspartijen - OCMW-voorzitter Anne Appeltans Janssen (CD&V), lokaal partijvoorzitter Peter Van Pelt (N-VA) en schepen van Milieu, Cultuur, Jeugd en Kinderopvang Gert Fransen (sp.a) - bereid uit hun partij te stappen en hun kleur af te leggen. Ze vervoegden De Burgers, een volledig neutraal burgerproject zonder ideologie, kleur of vreemde bindingen.

Peter Vos
Initiatiefnemer van De Burgers