Martin Schulz, het vuurwerk dat te snel afging

LINKS IN EUROPA

juni 2017
Tyrions Rik

Het leek een meesterzet van SPD-voorzitter Sigmar Gabriel, toen die op 24 januari aankondigde dat niet hij maar de vroegere voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz, het bij de parlementsverkiezingen in september zou opnemen tegen bondskanselier Angela Merkel. In de maanden daarop piekten de Duitse sociaaldemocraten in de peilingen. Na drie recente nederlagen in de deelstaten, is de euforie rond Martin Schulz echter gaan liggen. Hoe komt het dat het vuurwerk te snel is afgegaan?

GABRIEL KIEST VOOR SCHULZ

Een jaar geleden, in het voorjaar van 2016, zag de politieke situatie in Duitsland er nog heel anders uit. In de herfst van 2015 had de populariteit van Angela Merkel en haar christendemocratische CDU een flinke deuk gekregen, nadat ze beslist had om honderdduizenden migranten het land binnen te laten. Rond Kerstmis 2015 leek Angela Merkel de situatie weer enigszins onder controle te hebben, maar toen kwam de Nieuwjaarsnacht in Keulen. Bij het feest aan de Dom werden tientallen vrouwen lastiggevallen, bestolen en zelfs aangerand. De daders waren voor het merendeel migranten uit Noord-Afrika. Opnieuw nam de populariteit van kanselier Merkel een forse duik, want zij had immers de migranten binnengelaten. SPD kon daar echter niet van profiteren, omdat ze het beleid van de bondskanselier volledig steunde. Alleen de extreem-populistische Alternative für Deutschland (AfD) haalde profijt uit de situatie. Bij een reeks deelstaatverkiezingen in de loop van 2016 haalde AfD scores tussen 13 en 24 procent.

Eind vorig jaar moest SPD-voorzitter Sigmar Gabriel een beslissing nemen over de sociaaldemocratische kandidaat voor het kanselierschap. Zowat iedereen had verwacht dat Sigmar Gabriel zelf in het strijdperk zou treden tegen Angela Merkel. Maar de SPD-voorzitter schoof de beslissing alsmaar voor zich uit. Zelfs toen Angela Merkel op 20 november 2016 aankondigde dat ze kandidaat was voor een vierde ambtstermijn, bleef Sigmar Gabriel aarzelen. En dat was merkwaardig, want als voorzitter van de sociaaldemocraten kon Sigmar Gabriel een mooi palmares voorleggen. Toen hij in 2009 de leiding over de partij overnam, had die net een zware verkiezingsnederlaag geleden tegen de christendemocraten. Angela Merkel ging toen in zee met de liberalen. Vier jaar later zorgde Sigmar Gabriel ervoor dat SPD weer in de regering zat. Intussen is hij er ook in geslaagd om zowat alle sociaaldemocratische verkiezingsbeloften in te lossen, inclusief de invoering van een minimumloon in Duitsland.

De positie van SPD ziet er nog beter uit als we kijken naar de deelstaten en de grote steden. Ondanks de verkiezingsnederlagen van de afgelopen maanden in drie deelstaten, zitten de sociaaldemocraten nog altijd in de regering in negen van de zestien Duitse Länder. In zeven gevallen leveren ze ook de minister-president. De drie grootste Duitse steden worden bestuurd door SPD: Berlijn, Hamburg (allebei deelstaten), maar ook München, een gigantische rode vlek in een christendemocratische zee (op het Beierse platteland blijft de conservatieve CSU, zusterpartij van Angela Merkels CDU, heer en meester).

Al met al een positieve balans. Eén probleem: de kiezer ziet het zo niet. De man en vrouw in de straat zien een partij die federaal nog maar één vijfde van de kiezers kan bekoren, en die volledig in de schaduw staat van het politieke slagschip Angela Merkel. Ze zien een partijvoorzitter, die flink wat extra gewicht meetorst en meteen wordt de conclusie getrokken dat de man niet wilskrachtig genoeg is om een paar kilo af te vallen. En zo iemand zou het land moeten leiden… Kortom: Sigmar Gabriel en zijn partij hebben een imagoprobleem.

Rik Tyrions
Duitsland-kenner en voormalig vrt-correspondent