Artikelen

Laatste nummer

Sampol-redactielid Carl Devos reageert op de oproep van Luc Huyse, verderop in dit nummer, om de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 te ‘redden’ uit de klauwen van de nationale partijbesturen. Volgens de Gentse politicoloog slaat de onrust van Huyse door in onzorgvuldige angst. Ook de aangedragen oplossingen overtuigen hem niet: kartels tegen de verkaveling van het partijlandschap - ‘de ware oorzaak van de electorale neurose’ - garanderen geen fundamentele verandering.

We staan op precies 1 jaar van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Nicolas Bouteca en Lorenzo Terrière (beiden UG)lichten in een SWOT-analyse de kansen door van sp.a, Groen en PVDA. Wat zijn hun sterktes en zwaktes met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, die een springplank kunnen zijn naar wat een goed half jaar later volgt: de Vlaamse en federale verkiezingen van 2019.

In Brussel zijn de echte lokale verkiezingen pas voorzien in 2019, aldus Eric Corijn (VUB). Dan wordt het beleid in het stadsgewest vastgelegd. Dan worden stedelijkheid en communitarisme tegen elkaar afgewogen. In 2018 organiseren 19 gemeenten wel lokale verkiezingen. Het gaat dan in feite slechts om districten in een kleine wereldstad. In dit artikel neemt de Brusselse stadssocioloog u op een tocht door het institutioneel gedrocht dat Brussel heet.

In de media lezen we steevast over Antwerpen als ‘het rechtse bolwerk’ en Gent als ‘het linkse eiland’ in Vlaanderen, en ook het discours van de beleidsmakers zelf is erg verschillend. Maar op welke domeinen uiten de verschillende keuzes zich dan precies? Sampol-hoofdredacteur Wim Vermeersch zocht het uit op het vlak van mobiliteit, veiligheid en politie, asiel en inburgering, OCWM- en armoedebeleid, huur- en woonbeleid, werking van de overheid, en onderwijs.

Op 18 november wordt Luc Huyse 80, maar zijn blik op de actualiteit blijft messcherp. Hij vreest dat partijen en media, daarin gelukkig getrouwd, van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 een voorprogramma van de stembusslag van 2019 zullen maken, terwijl precies op het lokaal vlak democratievernieuwing mogelijk is. De Leuvense socioloog roept de partijhoofdkwartieren in Brussel op om aan te tonen dat ze de lokale route naar vernieuwing niet gaan blokkeren.

Is het einde van de democratie in zicht? Om op die vraag te beantwoorden, geeft historica Els Witte een historisch perspectief over de rise and fall van onze democratie. Vandaag zitten we in een transitieperiode, zo stelt ze, waarin de samensmelting van politiek ongenoegen en technologische mediamiddelen de democratie sterk onder druk zet.

In welke mate zijn politieke partijen open, toegankelijk en beïnvloedbaar? Tom Schamp (UG) onderzocht de contacten tussen politieke partijen en het georganiseerde middenveld. Wat blijkt? De partij-belangengroepenrelaties worden ook vandaag nog zeker voor een belangrijk gedeelte bepaald door restanten van de verzuiling.

Er is geen waarheid meer in Venezuela, stelt David Verstockt (FOS Bolivia). Venezuela is een welles-nietesverhaal geworden, met in de hoofdrol duistere regerings- en oppositieleden en een voorspelbare internationale gemeenschap die als een aasgier wacht op de val van Nicolás Maduro. Wereldwijd reageert links krampachtig op de situatie. Het ideologische kompas draait zot, net nu een duidelijke stellingname over progressief Latijns-Amerika meer dan nodig is.

Carl Devos - In de bres voor de partijpolitiek (edito)

1 JAAR VOOR DE LOKALE VERKIEZINGEN
- Nicolas Bouteca en Lorenzo TerrièreHoe betreden de linkse partijen de electorale arena?
- Eric Corijn - In Brussel kiezen we pas echt in 2019
- Wim VermeerschKomt Antwerpen van Mars en Gent van Venus?

INTERVIEW - Luc Huyse: 'Red de gemeenteraadsverkiezingen'

PORTFOLIO Lectrr - De Wetstraat

PROJECT IN DE KIJKER De Burgers van Grobbendonk en Bouwel

Els WitteIs het einde van de democratie in zicht?

Tom Schamp - V, de kracht van veranKering!

David VerstocktEindigt de Roze Vloed in Venezuela?

BOEKESSAY - Niels Morsink - De Verenigde Staten, het land waar de overheid niets goed kan doen

UITGELEZEN
- Geert MareelsWare Winst (Christian Felber)
- Ferdi De VilleOp eigen kracht (Mathias Bienstman)