Godvergeten: waarover zweeg U zélf?

Samenleving & Politiek, Jaargang 30, 2023, nr. 8 (oktober), pagina 80

Misbruik van macht is nooit enkel een zaak tussen dader en slachtoffer. Andere kinderen, collega’s, ouders, familieleden van de dader weten of vermoeden het vaak ook.

De serie over kindermisbruik in de kerk ontlokt veel commentaren in pers en nog meer op X. In de Rooms Katholieke Kerk hebben de communicatiediensten overuren gedraaid om clichés te verzinnen: ‘Alle bisschoppen vandaag hebben pas met het dossier Vangheluwe voor het eerst gehoord over misbruik in de kerk. Sindsdien hebben ze de slachtoffers (waar ze oprecht medeleven voor voelen) intensief ondersteund en er alles toe gedaan opdat wat in de jaren 1950 tot 1980 gebeurde zich niet meer herhaalt. En ze betreuren dat alle katholieke gelovigen nu meegesleept worden in deze draaikolk van volkswoede.’ De pastoors zelf verruimen zo handig aanvallen op hun instituut tot aanvallen op àlle geestelijken en àlle gelovigen. Waarmee de veroordeling van de schuldigen én van het systeem dat de aanranders tot vandaag blijft beschermen mooi verwatert. Het is enkel als een moslim een aanslag pleegt dat àlle islamieten zich moeten verontschuldigen.

De serie ontketende voorspelbaar ook de aanvallen tegen de Kerk. Die Napoleontische financiering moet op de schop! Tja, of je die kathedraal nu als monument dan als godshuis financiert zal niet zoveel verschillen, pastoors kunnen zij-instromers worden in de scholen of, iets veiliger, ergens bij een hulplijn werken.

Er is nu een golf van ontdopingen, wat wel eens vaker wordt gedaan door mensen die al lang enkel in een kerk komen voor de grote plechtigheden in de familie. Voelt wellicht goed, maar verandert geen moer. Voor de slachtoffers niet, voor de Kerk niet en voor U niet. De Kerk zelf stelt het doopsel al lang niet meer als een voorwaarde om naar het Katholiek Onderwijs te gaan. Voor trouwen en begrafenissen kunnen er ook mouwen aangepast worden, zelfs voor ontdoopten.

In de begingeneriek zegt een slachtoffer: ‘we vertellen gewoon de waarheid, want het is van kapitaal belang dat er eens een einde komt aan die hypocrisie.’ Eigenlijk is dat de meest cruciale zin en heb ik nog weinig commentatoren dat zien respecteren. Maar eigenlijk ook U en ik niet.

Godvergeten gaat over misbruik in de Katholieke Kerk. Terwijl we weten dat het véél verder gaat. Overal waar volwassen mensen (m/v) gezag uitoefenen over kinderen zijn er kindermisbruikers. En dat is nooit enkel een zaak tussen dader en slachtoffer. Andere kinderen, collega’s, ouders, familieleden van de dader, weten of vermoeden het vaak ook. In het slechtste geval willen ze het niet weten. Op de scholen waar ik zat, wisten we het van mekaar. In de zwemclub van mijn dochters werd een trainer om onduidelijke redenen ontslagen om later 20 kilometer verder aan de slag te gaan. Op het werk zijn er dan weer anderen die hun macht op dezelfde manier misbruiken. En al die het weet… zwijgt meestal.

Godvergeten gaat dus ook écht wel over U. Over welk ‘vermoeden’ zwijgt U ook?

Samenleving & Politiek, Jaargang 30, 2023, nr. 8 (oktober), pagina 80